Thursday, May 14, 2015

Happy Anniversary Pertunangan Kita!

Bismillahirrahmanirrahim :)

Dah setahun berlalu. Cepatnyaaaaaaaa! *shouting*

Throwback balik masa pertunangan.

Sangat simple. Tak mewah tapi harmony semuanya.

Alhamdulillah, masa first time husband merisik dulu, dia datang sorang. Meet my family alone. And then, bila dah ready nak bawak family, he informed me. Tapi masa dia datang sorang diri tu bertalu-talu jugaklah soalan yang abah, mama, dan tiga-tiga abang aku tanya (since i'm the eldest girl, abang aku sangat prihatin and aware. tapi soalan dah macam soal siasat pulak! haha). Aku hanya duduk tepi sebelah mak, tambah-tambahkan jawapan apa yang perlu je. Hoho. Tapi super respect sebab berani bersemuka dengan ma familia *tabik springg ala soldier*


PERTUNANGAN YANG TAK DIRANCANG

Since that meeting, aku ingat dah kira macam bertunang laa kan. Dalam Islam, if both families agree, automatically dah dianggap bertunang kan. So i entitled myself as 'tunangan orang' sebab nak jaga hati daripada rambang memilih orang lain pulak after say YES to him (memang dugaan bertalu-talu datang lepas dirisik sang suami T.T)

Sehari sebelum majlis bertunang, aku tanya parents & abangku whether kedatangan mereka hari esok (family husband) ni dikira sebagai merisik rasmi atau bertunang? My brothers tegaskan untuk tunang terus sebab dia dah datang merisik haritu (walaupun alone).

The night before our engagement, husband siap text lagi tanya, "Yang ni merisik kan? Belum bertunang lagi kan? Sebab esok family, and saudara mara yang rapat semua datang." Husband aku tanya confirmation, since his family and relatives memang meriah datang walaupun sekecil-kecil majlis. I replied, "Nope. We're going to be engaged tomorrow. 2 in 1 hehe. InsyaAllah :)"

And there it goes, Alhamdulillah on 13th May 2014 we're officially engaged! (Thank you Allah!) Takde persiapan sangat pun. Baju tunang sendiri. Make-up sendiri (setipis-tipisnya oh myy). Pakai shawl sendiri. Photographer - siapa yang pegang Camera Digital dan Camera Phone; dorang lah yang tangkap gambar aku, haha. No hired photographer sebab memang tak dirancang awal (saved budget aku :D ). Hantaran kuih-muih sahaja dari pihak mereka. And the ceremony menyarungkan cincin oleh my MIL begins.  It turns out gambar-gambar tunang yang adik & relatives aku capture memang marvellousss! MashaAllah :')

And tak lupa juga, both families membincangkan tarikh untuk our next event; WEDDING. They planned untuk letak bulan January 2015 (oh myy lamanyaaa! masa ni aku jerit dalam hati haha). After several discussions on both families (siap boleh tanya empunya badan lagi time tu hikhik), we make it November 2014 as our wedding-date. Alhamdulillah, apa yang aku hajatkan untuk berkahwin tak lebih umur 25 tahun tercapai. Dan Allah lah sebaik-baik Perancang! Doa doa dan doa :) Pasti akan tercapai segala hajat hati.

To my dearly husband,
HAPPY 1st ENGAGEMENT ANNIVERSARY TO US!
YOU COMPLETE ME
MISS ME AS ALWAYS :)
AND I'M ALWAYS IN LOVE WITH YOU

Your wife.





No comments: