Saturday, April 7, 2012

Konvensyen Bidadari Dunia Part I

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, at last i was given a good health to write this entry, setelah ramai yang menunggu. Maaf.
Okay,we start from the first day yah? Cool.



FIRST DAY
Step by step i entered the PICC hall, and it was amazed. I have never entered such an astounding artistic hall like this in Putrajaya. I looked around. Everybody was holding their hands and chatting with each other, they came with their friends. I mean, MOST OF THEM WERE YOUTHS by my age, university students. I'm okay with that, and keep smiling. I forced myself to stay positive and clear up my mind so that i can absorb all the useful knowledge and indeed, aiming something right with my intention.

Don't misinterpret me, not all of them are youths. There are also people who is older than me. Ada yang dah kahwin, ada yang bawak baby lagi dalam kendongan mereka, semata-mata untuk berjuang mendengar majlis ilmu yang akan disampaikan kejap lagi untuk para bidadari dunia. Syukur. Happy sangat tengok situation and culture wanita2 muslimah kat sana. Semuanya saya kategorikan baik-baik belaka. Amin, insyaAllah.

While waiting for my turn to enter the hall, i make some friends! Yuhuuuu! Biarlah dengan sesiapa pun, janji ada insiatif nak berkawan. Disebabkan tak ada partner  haritu, saya menjadi terlebih peramah (nasib baik dengan perempuan). Potpetpotpet. At last, i make friends mostly with the people yang dah 'makan asam garam' lebih banyak dari saya. They shared their stories and so do i. We exchanged our experiences. It's remarkable.

To make it shorten, Konvensyen Bidadari Dunia (KBD) was launched by Chief Executive Officer (CEO) of ILuvIslam.com, Mr Imran Koyube and there was 6 slots being held starting from 9am to 10pm. Fuh! It's tiring, but i'm enjoying it. I would like to make it simple, what i gain from there:


- SLOT 1: Ustazah Fatimah Syarha on topic, Bidadari Impian


She was known as 'Ustazah Cinta'. Ustazah Fatimah selongkar tentang kisah bidadari2 dunia yang pernah mencapai trofi taqwa, di mana mereka ialah wanita yang paling high class di sisi Allah s.w.t. They are Asiah, Maryam, Khadijah and also Fatimah Az-Zahra.

# What i learned from them:
  • Kita kena kuat hubungan dengan Allah. Jangan terpengaruh dengan kezaliman di sekeliling. Kita kena kuat di kala sendirian & di kala ramai orang. And pilih Allah & Rasul sebagai 'sebab' meneruskan/mengakhiri kehidupan kita. Oh yah, not to forget. Orang di sekeliling kita adalah orang yang paling terbaik buat kita. Cari potensi mereka, pandang mereka dengan positif, insyaAllah kita akan dapat kebaikan :)
  • Kita mesti cinta pada ilmu. Nak jadi bidadari dunia, kena cintakan ilmu, kena cari ilmu. Allah akan angkatkan darjat orang yang berilmu.
  • Kuat ibadat, banyak solat & berpuasa. Kita semua lebih mulia saat kita berpuasa & beribadah dari para bidadari Allah di sana.
  • Murah rezeki dari langit. Bila kita jaga hubungan dengan Allah, Allah murahkan rezeki kita dari langit. Bila ekonomi kita down, baca "Ar-Razaq (3x)". Baca sungguh2 supaya Allah makbulkan doa kita. Allah kenalkan Asma Ul Husna untuk kita kenal nama2 Dia :)

Okay, kita masuk part isteri pulak. Seorang isteri yang high class, akan faham suami. Susah senang bersama, sokong dan tenangkan suami. Cuba kalau kita cakap macam ni kat suami, "Abang ni seorang yang baik, takkan Allah tak nak baik dengan Abang..", puji suami. Wahai sang isteri, janganlah berleter membuta tuli. Kalau nak berleter pun, biar ada aim untuk selesaikan masalah. Apa sahaja yang melibatkan suami, anggap dia adalah special. Gembirakan suami, muliakan suami. InsyaAllah, ada keberkatannya.

Kalau kita letak 4 tokoh wanita dan bandingkan kita di level 100, kita akan rasa sakit. Let's try to make it lighter. Jangan bandingkan diri kita dengan sesiapa, TAPI bandingkan potensi diri kita dengan mereka, sebab kita naik bertahap-tahap. For example, harini kita try buat 1 solat sunat sebelum subuh, the next one upkan lagi jadi 2 solat sunat, 3 solat sunat and so forth. Contoh lagi, kalau harini kita istighfar skali, esoknya gandakan jadi 4 kali and so on. Letak Allah number ONE, itu rahsia utama wanita2 ini. Hajati diri kita menjadi baik, biiznillah.


SLOT 2: Hajah Zawiah Hassan on topic, Cahaya Kemanisan Iman

Truthfully, nak jadi bidadari dunia & akhirat bukan senang. Bidadari dunia memang banyak, bidadari akhirat? Wallahualam! Sebab yang namanya bidadari, ialah yang paling hebat di dunia dan akhirat. Kaitannya iman dengan seorang muslimah adalah iman bezakan kita dengan makhluk Allah yang lain. Iman naik & turun, boleh minus, boleh hilang. Kasih sayang dan cinta pun boleh berubah, rindu pun boleh kurang begitu juga dengan sayang.

# What i learned from her:
  • Iman ni babitkan soal keyakinan hati. Kita yakin, Allah ada di mana2, kita akan rasa selamat. Bila kita jauh dari Allah/orang ramai, kita boleh lakukan perkara terlarang..
  • Sebut dengan lidah 'kalimah Allah' penuh yakin. Sebut dengan yakin kalau nak suruh Allah sayang, nak Allah letak kita di tempat yang baik & nak kita jadi kekasih Allah.
  • Iman libatkan amalan. Tak sempurna amalan kalau kita tak buat. (Eg: Solat, Puasa)
  • Solat boleh bentengkan diri kita dari benda yang mungkar. Punca perceraian paling tinggi disebabkan oleh salah seorang/pasangan tersebut tidak melaksanakan agama.
  • Semua orang nak bahagia dan ketenangan. Bukan senang. Tapi dengan keimanan, ia membolehkan seseorang mendapat kebahagiaan di dunia yang disebut dengan 'kehidupan yang baik'.

SLOT 3: Dr. Nikki on topic, Wanita & Kerjaya

Her trademark: Always say "I'm number one!"

# What i learned from her:
  • Sebahagian pendapatan mesti dilaburkan untuk masa depan. Ni habit pertama yang kita kena didik.
    • Amik duit dalam dompet kita, dan separuhkan. Simpan la kat mana2. Tabung ke, bank ke, etcs.
    • Bila dah simpan, tiang ni akan bantu kita. 'We dont work for money.'
    • Di zaman inflasi ni, kita still boleh tampung expenses kita dengan cara macam ni.
    • Example: Kalau kita nak berbelanja haritu RM 300, make an effort simpan RM 300 kat tempat lain. Simpan, simpan.
  • Happiness is not about taking, but giving.
  • Ikhlaskan diri. Kalau kita buat kerja orang bayar RM 1000, kita buat macam orang bayar RM 10,000. Kalau orang bayar kita RM 10,000, kita buat macam RM 100,000.

SLOT 4: Ustazah Siti Nor Bahyah on topic, 15 Tips Wanita Penyejuk Jiwa

"Saat ini air mata aku menitis, memikirkan sedikitnya rasa aku mengingati Allah dengan berzikir."

15 Tips Wanita Penyejuk Jiwa:
  1. Nur keimanan yang memancar di wajah.
  2. Akhlak yang tinggi.
  3. Ilmu pengetahuan untuk wanita yang bijaksana.
  4. Isteri idaman suami.
  5. Senyuman manis buat suami tercinta.
  6. Berhias & berdandan untuk suami tersayang.
  7. Meluangkan masa untuk merawat diri.
  8. Hati yang dipenuhi dengan sifat mahmudah (terpuji).
  9. Penampilan mengikut syariat.
  10. Segera meminta maaf sekiranya bersalah & bersedia untuk memaafkan.
  11. Bersabar menempuh dugaan hidup.
  12. Sentiasa menderma & berinfaq ke jalan kebajikan.
  13. Bersifat penyayang kepada anak2 & didik mereka menjadi anak soleh & solehah.
  14. Mempunyai perasaan takut (khauf) pada Allah.
  15. Mendapat keredhaan ibu bapa.

SLOT 5: Datin Zaleha Omar on topic, Wanita Berkarisma

She's 59 years old. I guessed this was the mid-age of older people macam nenek, atuk kita. But what i'm impressed with her, beliau still boleh jalan tegap, kulit muda, bercakap tak henti2 macam budak baru belajar bercakap, and yeah, shes awesome! Everybody likes her! The way she talk is different among others and make it somehow unique & fun for all of us.

# What i learned from her:
  • Wanita berkarisma don't ask personal question!
  • Musuh dalam karisma is IMAGE. Orang tengok kita pertama kali, we have to be the product. Product do not sell, testimoni sell.
  • Karisma seseorang boleh bantu dalam perniagaan. If kita sampaikan dengan hati, kita dapat dengan hati.
  • Don't question people. Questioned ourself, 'senang tak kita bagi duit kat orang'. Kalau orang senang mintak kita duit means kita asyik mintak orang duit.
  • Last but not least, "If you think you are too small to have an impact, try going to bed with a mosquito in the room."
Website: www.kiakariconsultancy.weebly.com.
Email: zalehaomar@gmail.com
FB: Zaleha Omar (she will approved people yang ada gambar muka mereka sendiri sahaja)


SLOT 6: Wardina Safiyyah, Catriona Ross, Suriati & Datin Zaleha Omar on topic, Fashion YES OR NO?

The last slot was amazing. Sebab masa awal forum, kak Dina starts with reciting the verse from Quran and she ends up crying. She reminds us, "If you forget Allah, Allah make yourself forgot about yourself! He is the one who is Ar Rahman, Ar Rahim. Manusia yang bukan pengasih dan penyayang!". She says she have to start with the Quran because it calms her down. :')

# What i learned from them:
  • Fesyen ni ditentukan oleh kapitalis2, iaitu orang yang jual barang. Fesyen tak pernah statik, ianya sentiasa berubah-ubah. Agree? Kalau kita tengok perempuan2 yang cantik, some of us mesti akan rasa rendah diri. So, STOP DOING THAT! Ish, ish..tak perlu. Tak perlu. We must have jati diri, kenal jati diri masing-masing. You have to be special in your own way. It's how you carry yourself, how you wear.
  • Pakaian terbaik adalah pakaian TAQWA. When is the last time you check about taqwa? 'Menghijabkan diri dengan selendang memang mudah, menghijabkan diri dengan hati itu lebih payah.'
  • Cuba fikir, mostly fesyen kita dikiblatkan ke arah mana? Hollywoodkah? Islamkah?
  • Fashion is within you. Hijab tu senang. Take a clothes, wear it and 'wallah!'. Islam is beautiful :)
  • Usrah means FAMILY. We will have much more strength in usrah. Gather the strength and pergi ke usrah. It's a support system, its cleanses our heart. Kita akan kenal Rasulullah, orang yang paling baik di atas muka bumi ini.
  • Cermin diri kita untuk lihat siapa diri kita sebenarnya, untuk muhasabah diri. Bukan untuk lihat sama ada kita cantik atau tak di mata orang lain. That tudung (your tudung) is more than that. It's more than image. What matter most is how you see yourself.
  • "If we feel complete, we don't have to show off."


"Sampaikanlah walau satu ayat."

# Think i'm getting tired of writing this post. Too long!! So, i guess i should stop for now and save the next day's story for later. Huhu. Stay tuned. ^_~

P/S: Just hope i ll have the courage to continue my story soon. Ganbatte!

4 comments:

aZRINa Abu Bakar said...

Subhanallah.. congrats dear... akak pun plan nk kongsi blog.. tp x free lg.. apapun suka sgt bila nurul kongsikn kt sini.. xsabar nk tgu sambungan..

Ana said...

Alhamdulillah..Terima kasih banyak ek, awak kongsikan input bermanfaat mcm ni, saya tak ada peluang nak pegi konvensyen tu..

By the way, saya suka tengok awak, the way you carry yourself, the way you think, ponder and reflect especially about yourself, it's really inspired me. Thank you! wish that I can be like you, yg ada pendirian & jati diri..Pastinya background, family awak banyak bantu dari segi nak mencorakkan diri awak, peribadi especially..

Huhu..
Awak ada nasihat tak untuk diri saya? Saya nak perbaiki diri ni, tapi adakalanya bila diuji, saya macam tak tau hala tuju, macam rasa kehilangan,I'm always on my own..:(

Sachi Asukai said...

Kak Ina, thank you for commenting. InsyaAllah, still in draft part two. Dah siap, nurul kongsikan ya.

Ana, thank you for reading. Subhanallah. MashaAllah. You are way better enough than i am dear. Even without family or from no one else's support, we still have Allah who always be our Chosen One.
# Im not that expertise, but i'd like to help you as a muslim. Perbaiki dalaman diri. Your mind is the strongest influence towards yourself. See positive things. See what Allah intended you in His own way. Syukur, redha, usaha, tawakkal. Dugaan dtg didnt means you ditakdirkan to be like that. NO. Its just Allah's way in showing His mercy towards you. Everyone has their own struggle, i mean diff struggling. And so do you, so do i rite. See what hikmahs that beautifully Allah will gave it to you later. Cari apa yang hilang, find your own dreams, the right path, and you ll discover..it may not be easy, but somehow it is not that tough.

zahraa said...

nurul. thnkz kongsikan ilmu brmanfaat niy....:)