Monday, July 9, 2012

Choose To Forgive

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum.

*Iklan: Cantik kan roses ni :)

Pernah hati ini rasa sakit dengan orang-orang sekeliling, malah terhadap orang-orang yang kita sayangi sendiri. Tapi sampai bila mahu menyakitkan hati sendiri? Maka, maafkanlah mereka :)

Forgiveness is a choice. Ianya satu perkataan yang nampak simple, pendek, tapi cukup besar maknanya. Forgiveness should never be earned, it must be given as a gift. Even to those who don't deserve it. Bila kita memaafkan seseorang, sebenarnya kita telah melakukan sesuatu yg baik pada diri kita. Kerana bila kita maafkan, kita takde rasa marah atau dendam, dan apabila kita punya emosi sangat positive, maka insyaAllah luka kita akan cepat sihat.

When someone hurts you, don't wait for em to say sorry before you forgive them. Don't wait for anyone to ask for your forgiveness before you choose to forgive. Forgive them even before they ask for forgiveness, and even if they never ask for it.

CHOOSE TO FORGIVE, sebab bila kita memaafkan.. kita telah memberi kebaikan, dan setiap kebaikan yang kita beri, kita dapat balik. Kalau kita lawan, akan berlawan -- negativity lawan negativity, maka tak habis. Apa yang kita lawan, melemahkan kita. Dan apa yang kita ke arah faught, menguatkan kita.


# Orang yang berFIKIRAN BESAR, MASALAH jadi KECIL. Orang berFIKIRAN KECIL, MASALAH jadi BESAR.


Fikirkan apa implikasi kita atas setiap perbuatan. 

Setiap fikiran yang kita fikir, tanpa ada tujuan mencari redha Allah tidak akan menghasilkan hikmah, sia-sia. Dan kita kena yakin, apa yang kita buat, itu yang kita akan dapat. Bila kita dapat event negatif, tapi respon positive, HASIL POSITIF. Lihat dan muhasabah apa yang akan baik berlaku pada kita.

"Fa inna ma'al 'usri yusra, inna ma'al 'usri yusra"
(Setiap kesusahan, datang kesenangan)

Jadi bagi sesiapa hari ini yang ditimpa musibah, fikirkan apa kebaikan rezeki Allah berikan kepada kita. Dan alangkah hikmahnya seorang mukmin itu -- bila kena kesusahan, sabar dapat pahala. bila dapat kesenangan, syukur dapat pahala.

Dalam apa situasi, bila kita implement 'hanya ada Allah' dalam hati kita, dan siapa yang hanya ada Allah dalam hati dia, tidak akan masuk apa-apa elemen negatif. Wallahu'alam. :)

4 comments:

picairin said...

entry yg sgt positif.. suka!=)

..Zatil.. said...

like this one very much akak. forgiving is one of the best things to be done in order to clean up our hearts. =)

nabila azmi said...

thanks for a great entry=)=)muhsbh diri=)

Sachi Asukai said...

@picairin: thank you, dear.

@zatil: thanks a lot for taking your time to read this entry junior! i appreciated you :)

@nabila azmi: your welcome dear. sama2 mengingatkan yah, insyaAllah :)