Tuesday, October 27, 2015

Kudapan Sepanjang First Trimester

Bismillahirrahmanirrahim.

Again, another entry for today. Sekali 3 entry aku update dalam satu hari sebab terlampau free takde tasks dalam office ni. Banyak pulak idea datang mencurah-curah bila dah berjinak balik dengan blogging ni hehe.

Kudapan first trimester aku tak banyak.

Well, you know badan orang kan lain-lain. Ada yang jenis boleh accept semua yang dia makan, dan tak kurang jugak yang asyik vomit-all-out bila makan makanan yang tak kena dengan badan dia. Before aku pregnant dulu, i used to du'a;

"Ya Allah, jika ditakdirkan aku mengandung suatu hari nanti, jauhkanlah segala alahan dariku. Dan permudahkanlah aku makan segala apa yang aku mahu"

Allah gave many signs till then.

At last, He answered my first du'a (which was the red phrase). I cried happily, siap bangunkan suami tunjuk result pregnancy test lagi. And i'm still waiting for the second (blue phrase) and the third (pink phrase) du'a dimakbulkan oleh Allah. And I believe, He was testing me untuk belajar erti redha dan sabar dari segala ujian alahan ni.

Tak banyak kudapan kunyah-kunyah yang sesuai untuk aku sepanjang first trimester ni. Banyak dah aku cuba. Tapi makanan yang berminyak macam pisang goreng, karipap, kek, kekacang, kerepek, semua aku tak boleh telan. Balik muntah je tak nak terima. Dalam hati, baby ni suka healthy food kot. Tu yang berminyak asyik tak nak makan. Hehe.

So, i tried buah. Semua buah aku makan. Tapi yang paling boleh diterima badan are epals and anggur. Pastu haritu Mama bagi aku kismis dengan kurma. Aku dengan husben bab-bab makanan dari Mekah ni cepat je habis haha! Especially bila nak pergi keje. Memang tu lah kudapan kami untuk isi perut dekat kereta sebelum sampai office. Then aku try kismis dan kurma ni as kudapan my first trimester. Ohmai awesome! Aku boleh habiskan dengan cepat je both kurma kismis tu. Aku rasa kalau tak campur husben aku makan, mau tahan seminggu bekal tu. Ni aku rasa tak sampai 4 hari habis la tu. Especially kurma. Yang ni aku banyak kudap setiap masa =')

Setakat ni itu je lists yang aku boleh kunyah dan tak muntah balik. Alhamdulillah.

Dah nama baby pun nak makan jugak kan. Tehee.
Semoga membesar jadi anak yang sihat, kuat, berjaya, dan solehah ye nak.

Thank you Allah (for everything!).

Thank you husband (for always vibrating the good ones and be strong together with me).

Thank you baby (the reasons i am still strong).

Thank you dear-self (for staying strong).


Okay, habis dah entry. Sekian.
Jom balik rumah. Katil dah memanggil-manggil suruh baring dan rehat hehe.
Assalamualaikum =)





No comments: