Thursday, July 5, 2012

What I've Been Reading Lately


Bismillahirrahmanirrahim.

Yeah, im back. I ve been very encouraged to read a book named "Law of Universal Attraction - Magnet Kebahagiaan" by Zuhairi Nopiah and Amin Idris. It was quite interesting since it relates how you can change your life by control over your positive thoughts and it is useful in everyday life. Subhanallah. As i read the book, I was attracted by a verse from Hadith Qudsi that says,

"Aku bertindak menurut sangkaan hambaKu. Aku selalu bersama hambaKu sekiranya dia mengingatiKu. Sekiranya dia mengingatiKu dalam dirinya, Aku mengingatinya dalam diriKu. Apabila dia mengingatiKu di khalayak ramai, Aku mengingatinya di khalayak yang lebih ramai lagi (para malaikat dan seluruh makhluk). Apabila dia mendekatiKu sejengkal, Aku mendekatinya (lebih dekat lagi) sehasta. Apabila dia mendekatKu sehasta, Aku mendekatinya sedepa. Apabila dia mendekatiKu dengan berjalan, Aku mendekatinya dengan berlari." - (Bukhari dan Muslim)

When i read all over the content, im much more concerned about how we act and 'give' towards the other human being. MasyaAllah, this may look as easy as it says, but when it come into reality, not all of us would implement the right attitude of 'bersangka baik' towards all human beings and things around us.

In this hadith, it explains on how Allah reacts according to what we think at the moment. Kalau kita sangka baik kepada Dia, Allah beri semua perkara-perkara yang baik kepada hambaNya. But be careful of this, kalau kita bersangka buruk kepadaNya, Allah menganggap benda tu sebagai doa dan memakbulkan doa-doa itu sesuai dengan permintaan hamba-hambaNya.

So, it is true. Kalau kita think positif tentang kehidupan kita, insyaAllah semua benda yang kita harap dan impikan akan tercapai. Sebab minda kita ni bila tarik gelombang positif, everything will be on place according to what we want. But when we try to think negatively, minda kita ni akan tarik semua gelombang negatif, dan insyaAllah banyak lah ujian yang akan datang secara berterusan. So, bila ada something wrong dalam hati kita or ada je yang tak kena, jiwa rasa kosong..try buat solat hajat. InsyaAllah membantu :)

Till then. Thank you!

-----------------------------------------------------------------------------------------------

#Ohhh, ada tips yang saya nak bagi: 
Kalau rasa diri susah nak bangun buat sesuatu kerja, atau bagi mengelakkan rasa malas supaya dapat kerja terus-menerus dengan lebih lancar, bacalah "Ya Qayyum" banyak kali.

# Too good to be true, i ve been practising this thing. Alhamdulillah, it works for me. Bila saya amalkan, even  time tu baru bangun tidur sekalipun, saya jadi semangat untuk buat dan teruskan kerja tanpa malas dan bertangguh. Allahu :')

No comments: