Tuesday, April 28, 2015

Bila Dah Demam

Assalamualaikum readers.

Morning! Have you had your shake/breakfast today? Alhamdulillah kalau dah :)

Selepas kali pertama aku demam awal Januari tahun ni, buat kedua kalinya hari Sabtu lepas Allah izinkan aku rehat (red flag*) bersama pakej demam, selesema dan batuk. Alhamdulillah, Alhamdulillah :') Aku jenis susah nak demam, but once demam ada la sampai 2 minggu. But depends jugak how we managed to control our eating habit and motivate ourselves. Bukan masa demam je, masa sihat pun harus begituuu! (bling bling eyes*)

Masa kat rumah, aku gigih buat kerja rumah; vacuum, memasak, sidai kain, alih-alih almari sampai berpeluh-peluh. Masa kerja, gigih jugak aku minum banyak air kosong dan diselang-selikan minum teamix yang panas sebab office ber-aircond dan bila kau selesema confirm takkan tahan. So i take the steps. Bila sihat, buat macam ni jugak. Bila demam pakej semua macam ni, lagi aku double up habit aku :) Bukan senang actually, sebab masa demam confirm badan kau minta rehat yang panjang. Ye betol, rehatlah. Sebab aku gigih pujuk badan rehat bila Sabtu Ahad. Tidur la memanjangggg (lol*) Office hour aku twist mind balik suruh bertahan dan bekerja! :D

Harini, syukur. Kurang dah demam :) Batuk dan panas badan dah kurang dari semalam. Dah asyik pergi toilet buang toksiiin jeee mana taknya (badan rasa fresh, ringan and lega sangat sebab dah selesa sikit). Alhamdulillah. Aku bersyukur apa yang aku ALAMI saat ini, dan aku bersyukur apa yang aku MILIKI saat ini.

"Ya Allah, sesungguhnya aku meminta nikmat sihat dariMu, tetapi jika Engkau takdirkan diriku sakit walaupun sedikit, janganlah sakit ini menghalangi aku dari solat, puasa, haji dan jihad di jalanMu." :)

Psst: Usaha untuk sihat itu harus. Untuk aku WAJIB. Lagi-lagi bila bab kesihatan ni. Sebab takde calang gantinya tubuh badan kita ni. Tapi bila sakit, haruslah redha and flashback apa eating habit kita sebelum ni. Kalau yang memang dah jaga kesihatan, tapi tiba-tiba demam, janganlah pulak kata "Konon jaga kesihatan & pemakanan, tapi tengok sendiri yang sakit." Dah Allah takdirkan haritu dia sakit. Cuaca dan faktor lain pun boleh menyumbang. Whatever it is, waktu sakitlah paling best bercinta dengan Pencipta :'). Masa tu nikmat sihat lah yang paling kita menangis-nangis nak mintak dari Allah. Kann. Okaylah readers, till here :)


HEALTHY BREAKFAST / LOSE WEIGHT / GAIN WEIGHT / IMPROVE HEALTH
0196373032




No comments: