Monday, March 19, 2012

EMPAYAR CINTA: Usrah Online.

(I missed her. one of my besties dunia akhirat.)

Bismillah.

A month has already passed and i didn't updated. =.= I'm sorry. But anyways, it's March already!

Indahnya berusrah, even though sekarang im not that often dapat attend majlis ilmu. Tadi saya belajar dari adik usrah saya (usrah online) tentang tafsir Surah Al-Asr. MasyaAllah, dalam surah tu Allah cakap semua manusia ni RUGI. Kecuali:

1. Orang yang beriman.
2. Orang yang beramal.
3. Orang yang berpesan-pesan kepada kebenaran dan kesabaran.

She s explain to me on each point. Contohnya macam point 1 tu kan, kiranya nak cakap betapa pentingnya iman itu. Iman itulah sebenarnya yang akan menggerakkan kita untuk beramal, sebab kalau kita beramal tanpa ada iman, macam pokok yang tak cukup akar.

Kalau iman kita betul, kita akan buat amal solely because of Allah. Maka, tak kisah la walau apa yang berlaku, kita akan buat amal tu. Walaupun kita tak dapat balasan daripada manusia, pujian manusia, ataupun habuan dunia, sebab yang kita harapkan hanya redha Allah. :) Sebab kita buat solely because of Allah.

Tapi kalau iman kita tak betul, we tend to do something coz of other things, like manusia or benda-benda dunia. So, kalau kita tak dapat pujian manusia or habuan dunia tu, kita akan frust and tak nak buat dah amal tu.

So, based on what i say, kita cuma boleh bayangkan 2 pokok. Hehe.

1. Pokok yang kuat sangat akarnya, dan pohonnya menjulang ke langit tak kisah angin ribut taufan, pokok tu akan tetap kuat. Itulah perumpaan orang yang beramal dengan iman yang betul.
2. Pokok yang lemah, akar tak kuat. Kalau ada angin sikit je, pokok tu akan tumbang. Itulah perumpaan orang yang beramal tanpa iman. Rapuh, dan tak kekal lama.

# Jadi, jom kita jadi pokok yang kuat???!!! ♥

No comments: