Thursday, June 11, 2015

Perihal Sarapan Pagi

Breakfast pagi.

Selalunya tak sempat nak beli apa pun. Before keluar rumah I will make sure ada bekalan teamix dan shake dalam bekas yang perlu dibawa. And also bekal 1L plain water for me and another 1L teamix for my dearly husband pergi office. Kalau lapar sangat masa on the way pergi office, aku prepare bawak 10 biji kurma dalam tupperware untuk we both makan dalam kereta. Yelah, perut kita kan dah kosong once we wake up. So, bila kelam kabut nak siap camtu, sempat untuk grab kurma je dalam fridge. Shake aku tak sempat buat. Hanya sempat refill dalam bekas untuk prepare makan kat office nanti :D Fortunately, kat office ada air bergallon-gallon untuk aku buat shake dan isi bekas 1L yang dah habis minum. So yeah, part air takde masalah. Alhamdulillah :) Tandas pun dekat. Percayalah aku sangat happy bila dapat isi badan ni dengan 4L air kosong sehari.

Bekas shake yang super awesome and easy to bring along whenever  i want.


Sampai office, ramai tanya dah breakfast? Sebab bekal aku sempoi gila. Shake, teamix, bottle shaker and buah. Kenyang sampai pukul 10pagi yehaa! ^,^  Buah pun cepat-cepat beli kat cafe sebab laku macam goreng pisang cepat benor habis! Yang lain? Rata-ratanya makan makanan lama aku dulu. Yang bergoreng bersama air sejuk/panas dan manis. Rata-ratanya berumur, ada yang sakit dan bila dinasihat sukar untuk ubah tabiat pemakanan mereka. Yang penting katanya, "Dah biasa. Sedap."

Eh? Dulu pun aku macam tu. Dulu laaaa. Dulu. Sekarang aku lebih wiser nak pilih apa. Alhamdulillah.

Biasanya kalau terlupa bawak bekal herbalife, aku dirundum perasaan bersalah gila sebab pagi-pagi dah tak tau nak makan apa. Dah la banyak yang goreng-goreng kat cafe tu, aiseyman. Last-last aku beli buah je sebagai breakfast. Sebab sayang badan, aku ready kan bekal herbalife before pergi kerja. No excuse kalau nak sihat!

Eh? So, kau dah tak sentuh la makanan berat macam nasi lemak tu pagi-pagi?

Bukan cakap aku tak makan langsung nasi lemak pagi-pagi. Aku tetap Malaysian apa-apa pun hehe. Kalau rasa teringin nak makan, aku makan. Tapiiii mesti begin my day with the shake first as a good and healthy food giteww. Tapi jarang sangat-sangat makan nasi lemak tu dalam sebulan; boleh kira la dengan jari haa berapa kali je aku makan. Lepas makan tu, aku insaf balik hahahahhaha T.T Laju je ingat sel badan makan apa pulak harini. Kalau aku makan ikut sedap, sel badan makan ikut apa? Oh myyyyyyy. Apa lagiii, tangan terus grab aloe/teamix untuk cuci dan detox balik makanan yang ber'dosa' dalam perut tu. Sebab aku tau apa nilai tubuh badan aku bila sakit nanti :'( (Jerit kuat-kuat dalam hati, "Saya sayang badan saya!")

Kat rumah tu, kalau shake dah habis.. suami lah yang akan bersabar dengar aku mengomel "Sayang, shake dah habis," hihi mintak simpati nak husband belanja la tewww. Ohh, mencabarnya hari aku kalau takde shake! Shake ni umpama nasi yang hari-hari aku kena amik untuk completekan nutrien dan zat badan aku. Aku amik shake untuk kepentingan sel badan aku, because we are what we eat kan? :)

Buat masa ni, favourite flavour aku adalah chocolate :)


Dah kenapa kau asyik gila shake ni?

Ye, aku gila sukaaaaa sangat kalau nampak shake! Haha over. Siapa yang nak derma shake kat aku nescaya aku takkan tolak heheheeh! *evil face* Sebab buat shake adalah semudah ABC. Tak sampai 5 minit pun dah siap and complete semua nutrien yang badan kita craving for. Awet muda lagi youu! Lagi-lagi kalau kita busy, shake is the best meal replacement everrr! *i tell youuu* (Disclaimer: Products not intended to diagnose, treat or cure any disease)

Ya Allah syukurnya dapat kenal Herbalife dari muda lagi. Dapat ubah sikit-sikit (lama-lama jadi bukit) tabiat pemakanan aku, gaya hidup aku. Alhamdulillah, tak rugi aku pernah ada macam-macam liku cabaran hidup dulu. Kerana hikmahnya Allah nak beri kehidupan yang lebih baik, ilmu yang lebih baik dan makanan yang lebih baik untuk diri aku :')

Tanpa badan yang sihat, kita nak melancong pun tak jadi. Nak bergerak pun tak daya. Nak ke hulu hilir - buat itu ini apakan lagi. So value your health now! It's time to change! Kalau bukan sekarang, bila lagi?



Salam sayang,
Yang craving shake 'Cookies and Cream' dari US.





CHANGE YOUR BREAKFAST, CHANGE YOUR LIFE. 
ASK ME HOW :)
0196373032





No comments: